Het psychologische effect van kleur

door

Beïnvloed de uitstraling van je bedrijf

Kleuren roepen onbewust emoties en associaties op en beïnvloeden daarmee gedrag. In de marketing en communicatie wordt kennis over het psychologische effect van kleur bewust gebruikt. Rood is bijvoorbeeld een krachtige kleur, die aanzet tot actie. Rood schreeuwt als het ware: let op! Daarom zijn stoplichten en verbodsborden rood. Groen staat juist voor rust, natuur en duurzaamheid. Zo heeft elke kleur een reeks associaties, die iedereen in grote lijnen herkent. Met kleur communiceer je op subtiele wijze waarden en gevoelens. Door bewust te kiezen voor een bepaalde kleur in je communicatiemiddelen, versterk je de gewenste beeldvorming over jouw bedrijf.

Oranje

Oranje staat voor warmte, energie, passie en plezier. In Nederland heeft het nog extra betekenis. Oranje is de kleur van ons koningshuis en voert de boventoon bij nationale sportevenementen. Het is wel oppassen met deze kleur: te veel oranje wordt schreeuwerig en oogt goedkoop.

Denk aan bedrijven als Nationale Nederlanden en Blokker.

Paars

Paars straalt luxe, kwaliteit en zelf-vertrouwen uit. Daarnaast wordt paars geassocieerd met spiritueel bewustzijn.

Goede voorbeelden zijn:

Geel

Geel, de kleur van de zon, wordt geassocieerd met optimisme. Maar ook met wijsheid, intelligentie, creativiteit en fantasie.

Blauw

Blauw is een rustige, koele kleur, die staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit en effectiviteit. Blauw is wereldwijd de favoriete kleur. Blauw werkt kalmerend en verzachtend.

De consumentenbond wordt door blauw vertegenwoordigd.

Groen

De eerste associaties bij groen zijn: natuur, bomen, gras. De kleur staat voor groei en duurzaamheid, maar ook voor beheersing, balans en evenwicht.

Het logo van Greenpeace is groen.

Roze

Roze is bij uitstek een vrouwelijke kleur. Het staat voor romantiek, liefde en vruchtbaarheid maar ook voor rust en vertrouwen. De roze van Barbie zorgt voor verleiding, de uitstraling is jong en meisjesachtig.

Donkerroze geeft juist een gevoel van lef en verleiding. Kracht, het valt op! Vrouwelijk met een bite. De oude huisstijlkleur van T-Mobile en bijvoorbeeld Instagram zijn goede voorbeelden.

Rood

Rood is een krachtige kleur, die een duidelijk signaal afgeeft en aanzet tot actie of waarschuwt voor gevaar. Rood staat ook voor warmte, liefde en hartstocht en prikkelt de eetlust.

Bij Coca Cola wordt rood als kracht en jeudig gebruikt. Mediabedrijven als Youtuve en Netflix kiezen ook voor rood.

Bruin

Bruin is de kleur van de aarde en wordt in verband gebracht met de natuur en het buitenleven. Het is een solide, mannelijke kleur, die staat voor kracht en betrouwbaarheid.

Bruin zie je bij veel luxeproducten zoals chocolade, koffiemerken als Nespresso en de handtassen van Louis Vutton.

Zwart

Zwart is een overweldigende en krachtige kleur, die symbool staat voor wijsheid en efficiëntie. En ook voor ernst, stijl en gezag.

Zwart is op dit moment een trend. Veel modemerken als Chanel en Calvin Klein zijn hier voorloper in.

Kleurwiel om een kleurcombinatie te kiezen

Kleuren combineren

In de meeste huisstijlen, folders of magazines worden meerdere kleuren gecombineerd. Ook dan zijn er wetmatigheden om rekening mee te houden; sommige combinaties werken nu eenmaal beter dan andere. De kleurencirkel is daarbij een handig hulpmiddel. De kleurencirkel laat zien hoe kleuren zijn opgebouwd vanuit de primaire kleuren geel, rood en blauw. Door deze te mengen ontstaan de secundaire en tertiaire kleuren. De tegenover elkaar liggende kleuren in de kleurencirkel passen over het algemeen goed bij elkaar. Ze zorgen voor een evenwicht. Ook naast elkaar gelegen kleuren in de buitenste ring zijn goed te combineren.

Kleurenschema’s

Je kunt voor één enkele kleur kiezen in je huisstijl, maar pas op dat dit niet heel saai overkomt. Op deze website kozen wij voor een analoog schema; de basiskleur blauwgroen en daarvan diverse tinten. Rood is complementair aan groen en maakt een goed actiekleur voor de website. Om kracht bij te zetten, hebben we gekozen voor een vrij diepe zwart. Zo krijg je een combinatie van betrouwbaarheid, warmte en kracht. Een zakelijke mix, die rustig overkomt, maar in het oog springt.

Verschillen tussen mannen en vrouwen

Naast de keuze op basis van het psychologische effect van kleur, is het verstandig om rekening te houden met kleurvoorkeuren van verschillende groepen mensen. Zo blijken mannen en vrouwen van smaak te verschillen. Uit onderzoek blijkt dat blauw bij zowel mannen als vrouwen het populairst is. Paars is een kleur die bij vrouwen goed in de smaak valt, maar mannen waarderen deze kleur het minst. Wel handig om te weten als jouw doelgroep vooral uit mannen bestaat.

Stem af op je doelgroep

Waarschijnlijk heb je zelf een voorkeur voor bepaalde kleuren en combinaties, maar het is beter om de kleuren van je huisstijl en communicatiemiddelen af te stemmen op de kenmerken van jouw doelgroep. Daarmee beïnvloed je op een subtiele manier welk gevoel zij over jouw bedrijf krijgen.

Ans Meiborg

Ans Meiborg

Adviseur en tekstschrijver

“Beïnvloed het gevoel dat mensen van je bedrijf krijgen”