Selecteer een pagina

“Onze tactiek is een auto te bouwen die onder alle omstandigheden blijft rijden”

Cover Infoland - Langeland ziekenhuis door BLAD! Producties

Racen op zonkracht

Racen op zonkracht

Studenten van ROC Mondriaan gaan de strijd aan met studenten van technische universiteiten. Voor het eerst bouwen mbo’ers een Solar Car waarmee ze in oktober 2023 aan de start willen staan van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Een kijkje achter de schermen.

“Als mbo’ers gaan we de strijd aan met de uni’s”, aldus Nick van der Geest (21), derdejaars student Technical Engineering. Nick en zijn klasgenoten Arian Beeren (20) en Niek van den Bos (17) zijn de eersten die zich over de techniek van de Solar Car buigen. De studenten werken in een stageproject van 20 weken aan de elektrische auto en gaan aan de slag met elektromotoren, lithiumbatterijen, zonnepanelen, wegligging, gewichtsverdeling en het ontwerpen van een frame.

Arian voelt zich helemaal happy in het grote praktijklokaal dat ze omdoopten tot hun ‘hobbyruimte’. Arian: “Het is zo gaaf om aan dit project te werken en straks met andere teams mee te doen aan een wedstrijd. Leuk is dat we als klasgenoten elkaar goed begrijpen en daardoor lekker soepel samenwerken. We werken nu nog aan het proefmodel, straks begint het echte werk.”

Uitdaging

De mbo-stagiairs krijgen tips en tools van studenten van de TU Delft en Universiteit Groningen, die zelf ook een zonnewagen bouwen. Daarbij hebben ze wel een voorsprong. De uni’s hebben meer ervaring, krijgen meer tijd en hebben een groter budget te besteden. “Dat is meteen de uitdaging,” zegt Nick van Geest (19). “Maar wij denken dat we met weinig middelen ook iets moois kunnen neerzetten.” Feraz Ahmed is praktijkopleider en begeleider van het project Solar Car. Hij is minstens zo enthousiast als de jonge engineers. “Onze tactiek is een robuuste auto te bouwen die onder alle omstandigheden blijft rijden. Dan hoeven we tijdens de race niks te repareren en dat scheelt tijd. De techneuten van de universiteiten zullen veel meer slimme snufjes hebben, maar die kunnen ook stuk gaan. En dan zit je met de problemen…“

Eerste mbo-school

De Solar Car is een nieuw project van het Techniek Innovatie Huis van ROC Mondriaan. Het is daarmee de eerste mbo-school die zo’n uitdagend project aandurft. Feraz: “Een leerling kwam met het idee. Hij wilde een elektrische kart met een paar zonnepaneeltjes erop bouwen. Dat paste precies in ons straatje. We willen zo snel mogelijk af van fossiele brandstof en de overstap maken naar zonne-energie met elektrische motoren. Bovendien kunnen we er studenten van vier van de vijf technische opleidingen bij betrekken: autotechniek, elektrotechniek, engineering en ICT.”

Remmen en klauwtjes

De jongens hebben het prototype van de zonnewagen al bijna klaar. Uiteraard met wat hobbels, zoals dat hoort bij het maken van een proefmodel. Arian, die veel van het laswerk deed, sleutelt nu aan een remklauwtje dat nog niet helemaal naar wens functioneert. Het remklauwtje moet deze praktijkles nog op de auto, want het doel vandaag is dat het prototype een proefritje maakt. Als Nick het klauwtje op het voorwiel heeft gemonteerd, blijkt die z’n werk goed te doen. Maar helaas té goed: de rem staat veel te strak. Feraz stelt voor om fietstechniek erbij te betrekken. “Die jongens zijn hartstikke handig met remmetjes. We hebben hier alle disciplines op de campus, superhandig! Zo vragen we elektrotechniek om ons te helpen met de speedcontrollers; daar komen de engineerjongens nog niet helemaal uit.”

“Aan de Solar Car werken studenten van vier verschillende technische opleidingen”

 

Foutje, bedankt!

Fouten maken en problemen oplossen. Dat is zo’n beetje de essentie van de praktijklessen. Zo ook bij de bouw van de Solar Car. “Fouten maken móet!” bevestigt Feraz. “En gelukkig worden die ook gemaakt, hè Nick?” Nick heeft namelijk niet voor niets zijn overall aan. Hij moet lachen als hij het uitlegt: “Dat is omdat ik moet frezen. De band past niet in de wielkast. Ik frees nu een inkeping om hem te laten passen. De overall vangt de metaalsplinters op.” Ook Niek, die tijdens het project zijn technisch tekenen-skills wil verbeteren, ging een paar keer de fout in. Niek: “Ik heb drie keer een 3D-houdertje voor het voorlicht moeten tekenen voordat het paste.” Feraz smult ervan. “Fouten maken is leren.”

In één jaar alles uit de kast

“We hebben één jaar de tijd om de auto te bouwen”, vervolgt Feraz. “De universiteiten hebben anderhalf jaar en beschikken over veel meer financiële middelen. Wij proberen 90 procent van het werk te doen met onze eigen leerlingen. In de eerste semesters zijn dat derdejaars studenten, daarna nemen vierdejaars het over. Geen nood als we vastlopen, want we kunnen een beroep doen op het DC-Lab van de Haagse Hogeschool. Zij houden zich onder meer bezig met de elektrotechniek voor zonnewagens.”

Wedstrijden met zelfgemaakte Solar Cars zijn in opkomst. De World Solar Challenge in Australië is het neusje van de zalm. Deze race gaat over 3021 kilometer dwars door Australië. In 2019 deden 43 zonnewagens mee, waarvan 13 uit Nederland. Er zijn ook races in België en Marokko. Daaraan meedoen zou ook al geweldig zijn. “Maar we zetten natuurlijk in op Australië”, besluit Feraz. “Dat is ons ultieme doel.”