Selecteer een pagina

“Beeldbellen is veel minder  belastend voor de patiënten” 

Haven in Zicht Winter 2020
Beter dichtbij

‘Direct in contact met de arts, gewoon vanuit huis​

Beter dichtbij

‘Direct in contact met de arts, gewoon vanuit huis​

Stel je voor: even een appje sturen aan uw arts met een vraag over medicijnen. Videobellen vanaf de bank om de uitslag van het bloedonderzoek te bespreken. Patricia Pavon en kinderneuroloog Liesl Rehbock doen dit al bijna drie jaar en zijn laaiend enthousiast.

We interviewen Patricia Pavon en haar zoon Joaquin (11) thuis in Zoetermeer over hun ervaringen met de BeterDichtbij app. Een gratis app waarmee je eenvoudig en veilig in gesprek kunt gaan met je zorgverlener. Patricia: “Het contact is laagdrempelig en het is heel makkelijk om even tussendoor een vraag te stellen. Je krijgt gegarandeerd binnen drie dagen antwoord.”

Veel contact

De familie Pavon en kinderneuroloog Liesl Rehbock kennen elkaar al negen jaar. Patricia: “Onze zoon voelt zich bij haar erg op zijn gemak. Joaquin heeft cerebrale parese, ontstaan door een zuurstofgebrek bij de geboorte. Dat is een houdings- en bewegings-stoornis die veroorzaakt wordt door een beschadiging in de hersenen. Het is een complexe aandoening met verschillende aspecten. Waaronder een ontwikkelachterstand, motorische problemen en een IQ-beperking.” Joaquin is vanaf zijn tweede bij Rehbock in behandeling. Als kinderneuroloog coördineert zij ook de inzetvan andere specialisten, zoals de oogarts ende orthopeed. “Ik stem veel met haar af over de verschillende behandelingen”, vervolgt Patricia. “Dat gaat een stuk makkelijker dankzij de BeterDichtbij app.”

Meer rust en aandacht

In april 2019 (al vóór de coronapandemie) nam Liesl Rehbock het initiatief om de app te gebruiken: “Ik zag grote voordelen, want ik kan veel meer patiënten spreken op één dag. In de ochtend zie ik patiëntenin het ziekenhuis en in de middag doe ik mijn spreekuur via videobellen. Daardoor is er veel meer rust gekomen en heb ik meer tijd voor de kinderenen hun ouders.” Alles wat niet persoonlijk hoeft tegebeuren, communiceert de kinderneuroloog via de app. Bijvoorbeeld uitslagen van bloedonderzoek. “Als die goed zijn en er geen vervolgacties nodig zijn, geef ik dat door via de app. Vroeger deed ik dat telefonisch. Maar in zeventig procent van de gevallen, kon ik ouders niet bereiken. Dan waren ze nét te laat met opnemen of ze stonden in de rij bij de kassa of ergens waar ze de telefoon niet hoorden. Al met al kostte het veel meer tijd om informatie uit te wisselen.”

Beeldbellen is een uitkomst

“Als het nodig is om te overleggen, plannen we een afspraak via beeldbellen in. Er is altijd honderd procent respons. Ouders zitten er klaar voor, thuis of op hun werk. Ze hoeven geen vrij te nemen of zich te haasten naar het ziekenhuis. Dus zowel hun tijd als die van mij wordt veel efficiënter besteed.”

En er zijn meer voordelen. Zoals de mogelijkheid om het scherm te delen. Liesl Rehbock: “Ik kan bijvoorbeeld een MRI laten zien en de ouders precies uitleggen wat er aan de hand is. Bovendien is er face-to-face contact. Dat is veel prettiger dan dit soort zaken telefonisch te bespreken. Het gebruik van de app is ook minder belastend dan een bezoek aan het ziekenhuis. Voor ouders van kinderen met ernstige meervoudige beperkingen, is het vaak een hele klus om met hun kind naar de polikliniek te komen. En ook voor de kinderen is het minder stressvol als ze in hun eigen, vertrouwde omgeving kunnen blijven.”

Multidisciplinair overleg

Daarnaast is beeldbellen heel praktisch voor een overleg met meerdere mensen, vindt Rehbock: “Met de moeder van een andere patiënt, die overdag naar een Kinderdagcentrum (KDC) gaat, maakte ik een beeld-belafspraak op de locatie van het KDC. Zo kon ik vragen stellen aan de moeder én aan de groepsbegeleiding. De informatie is dan veel sneller boven tafel. Zo kunnen we sneller beslissen over vervolgstappen.”

Eenvoudig en veilig

De app is heel simpel in gebruik. Patricia: “De arts nodigt je uit en vervolgens download je de app in de appstore. Tijdens het registratieproces beantwoord je enkele vragen ter controle en ontvang je een bevestigingscode. Daarna kies je een eigen pincode waarmee je altijd kunt inloggen. De uitgewisselde informatie wordt opgeslagen op beveiligde servers. Zo kan niemand anders bij de gegevens als je de telefoon verliest.”

De arts belt…

Aan het eind van het interview, gaat de telefoon. Dokter Rehbock belt en Joaquin rent opgetogen naar de iPad.

Joaquin: ‘Hallo dokter Rehbock, hoor je mij?’

Liesl Rehbock: “He, daar is mijn grote vriend! Hoe gaat het met jou? Hoe was het vandaag op school?”

Joaquin: “Ik ben niet geweest, want morgen krijg ik mijn beugel, dus ik doe het vandaag een beetje rustig aan.”

Moeder Patricia slaat het tafereel tevreden gade. “Joaquin is altijd zó enthousiast en vertelt uitgebreid hoe het met hem gaat. Kijk eens hoe dol hij op haar is, dat is toch heerlijk om te zien?”

Meer weten over de BeterDichtbij app? Bekijk de website:
www.beterdichtbij.nl.