Selecteer een pagina

Het nut van de vaste rubriek

door

Als op zaterdag het magazine van de Volkskrant bij mij op de deurmat ligt, blader ik eerst even naar de column van Thomas van Luyn. Dan door naar ‘Eindelijk weekend’ waarin een bekende Nederlander vertelt wat hij op zaterdag doet. Makkelijk, laagdrempelig en vermakelijk. Als ik ondertussen mijn eerste kop koffie op heb en langzaam wakker ben geworden, zet ik mijn tanden in het lange interview. Dat is dus de toegevoegde waarde van de vaste rubriek: een laagdrempelige instap, een herkenbaar ankerpunt en een opstap naar de andere artikelen.

Afwisseling en houvast

Om precies dezelfde redenen werken rubrieken in relatiemagazines heel goed. Ze vormen een prettige afwisseling met langere artikelen als interviews, informatieve verhalen of reportages. Daarnaast geven ze de redactie houvast bij het invullen van het redactieplan. Vaste rubrieken zijn er in allerlei soorten en maten. Luchtig of serieus, informatief of human interest. Denk aan vraag-en-antwoordrubrieken, recepten, recensies, wist-u-datjes, ‘how to’-rubrieken, ’vijf vragen aan…’, ‘the making of’ of stripverhalen. Want rubrieken zijn er niet alleen in de vorm van tekst. Ook beeldrubrieken dragen bij aan de afwisseling in een magazine. Denk aan de bekende ‘binnenkijken bij’-foto’s of oud-nieuwfoto’s: een oude zwart-witfoto van een bepaalde plek en een nieuwe die vanuit precies hetzelfde standpunt is gemaakt. Lekker speuren naar verschillen en overeenkomsten.

Maak rubrieken in samenwerking met een vaste auteur of columnist. Denk aan een expert op jullie vakgebied, een samenwerkingspartner of iemand uit de eigen organisatie. Het belangrijkste is dat de invulling goed aansluit bij de bladformule en de behoefte van jullie lezers. Evalueer na verloop van tijd of de formule nog werkt. Een vaste rubriek is prettig, maar het moet geen keurslijf worden.

Ans Meiborg

Ans Meiborg

Adviseur en tekstschrijver